dilluns, 8 de setembre del 2014

Andreu Mayayo, Samper de Calanda i les històries

Aquest estiu vam estar a Samper de Calanda que, malgrat el seu cognom (Calanda), està a més de 50 km de la vila Buñuel. És d’aquelles coses curioses, com santa Eugènia de Berga i Berga que estan a més de 60 km de distància l’una de l’altra. Sempre m’ha fet pensar en desconnexió, en l’alegria d’algun manaia que posant noms apel·lava a desconeguts lligams. Deia que vaig caminar pels carrers de Samper, endreçats i nets, coronats per una església descomunal que ho domina tot.
De Samper de Calanda n’és fill Andreu Mayayo, catedràtic d’història, ex-dirigent del PSUC i d’ICV, ex-alcalde de Montblanc i tertulià professional i prolífic. Em cau a les mans un article seu publicat a la revista Treball, una herència del PSUC que ICV explota per romanticisme pur i dur. I és precisament l’article que Mayayo titula “Història sagrada i romanticisme”, on critica l’eslogan “La història ens convoca”, que em furga l’orella. Diu doncs Mayayo: “La Història -si no és la Història Sagrada- no ens convoca a res”. Ah, no? Galdosa afirmació, dita així. És com si jo ara deixés que els àngels no tenen sexe perquè no els hem vist l’entrecuix. I perquè la Sagrada sí i la civil no? Em pregunto jo, pobre estúpid. Em sembla gratuït l’article sencer, ple d’afirmacions sense justificar, tòpics i invectives sense fonament dites a l’albir del millor postor. Quan persones cultes, catedràtics que hauran d’examinar futurs doctorats, malmeten moviments socials, ciutadans, aplicant-los el reduccionisme propi dels ignorants, em preocupa: ell no pot qualificar el 9N de “volada de coloms”.
Tot això passa quan un hom viu al núvol (no pas al núvol dels internautes) i es mira les coses des d’una distància tan gran que, en lloc de de donar-li perspectiva, el torna miop i amb prou feines distingeix el melic de la punta de la fava. És com contemplar el món des de l’església de Samper situada allà, en un lloc que sembla tan alt que produeix la il·lusió de visió total, però que en realitat no ens permet veure ni Calanda ni Híjar, que és només a 5km. Així ens va Sr. Mayayo. Ah, i no es preocupi, que a vostè tampoc l'enterraran al Fossar, al de les Moreres vull dir.