dilluns, 13 d’agost del 2012

La ploma del Basté


En veure la cara del Basté a la signatura d’articles esportius a La Vanguardia m’ha vingut a la memòria la lectura que va fer d’un text seu en l’època a Catalunya Ràdio. Aleshores em va sorprendre que el protagonista d’aquell text fos “l’home de l’esquena com una taula de surf”. Crec recordar que es tractava d’un jugador de bàsquet. Vaig pensar que era una manera de descriure una persona força desafortunada: em sonava a definir-la com un objecte. Curiosament, els títols dels dos articles que n’he llegit parlen de “Les ulleres de mister Phelps” i de “El valor de la nena de la gorra”; he quedat de nou sorprès. Ni la de la gorra és una nena ni Phelps és unes ulleres, dos objectes a l’entorn dels quals giren ambdós escrits.
Deixant a part que “ell” és el centre real amb un protagonisme exagerat –el “jo” es repeteix contínuament– pretendre que una gorra i unes ulleres s’adhereixin a la persona i les defineixin em sembla una hipèrbole literària injusta. La foto, de fet, ja dóna una idea del personatge: amb un posat pretesament pensatiu, en realitat no deixa de transmetre una agressivitat incerta, potser temorenca. Reconec que des que vaig sentir allò de “l’home de l’esquena com una taula de surf” tinc una opinió possiblement esbiaixada sobre en Basté, però veig que amb els anys no ha canviat. Potser el “locutor amb la boca permanentment oberta” haguera estat un bon títol per aquestes ratlles...