dimecres, 20 de juliol del 2016

Ets jueu?

Fotografia que il·lustra la portada de la pàgina de Facebook  "antizionismo".
Fa uns dies, al meu mur de Facebook, discutíem sobre un gif on s’ ”analitzaven” les causes dels darrers atemptats terroristes a Europa. El gif estava signat per una organització que s’autodenomina així mateix: www.facebook.com/antizionismo. En un moment de la discussió algú em pregunta directament i sense embuts: ets jueu? Se’m va gelar l’enteniment. No vaig saber què respondre. Abans d’iniciar la meva crítica al gif, havia visitat la pàgina que esmento més amunt i vaig descobrir que d’ansisionistes res de res: són antijueus del tot. D’aquí la meva angúnia. En aquesta pàgina s’hi publiquen coses com aquestes:

·         Jorge Mercado Mercado Hay algunos libros en contra de la mediocre parapsicologia de Freud, "El psicoanalisis: vaya timo!" "La decadencia y caida del imperio freudiano" este tipo era mason, desconozco que grado pero sus "estudios" son una bateada de babas engaña pendejos”.
·         Latifa Arab Fué el unico visionario del plan sionista y defendio a su patria! (referint-se a Hitler).

Em podria allargar, però em sembla que no cal: a l’ombra del sionisme, una més que discutible idea del judaisme, s’amaguen els defensors de l’eliminació d’Israel. Hi ha molta gent que a les xarxes socials reben missatges d’ “amics” que repiulen sense entretenir-se en cercar-ne les fonts. Moltes vegades, quan ho fas, descobreixes que aquests missatges amaguen personalitats o grups molt divergents del què ens pot semblar una idea èticament defensable. I així es va repetint una vegada i una altra una perfídia indigna i malèfica.
Ets jueu? Em ressona a les orelles i rememoro “El pianista” o “La llista de Schindler” i hi veig l’estrella de David que duien els jueus a la roba, la mateixa que una àguila ataca a la fotografia que il·lustra aquestes lletres. És la imatge de portada dels anomenats “antizionismo”. Si us plau, amics, assegureu-vos de qui hi ha darrera d’una frase bonica, d’un gif més o menys encertat. Porta una mica de feina, temps, però valdrà la pena per no anar difonent errors arreu, i farem que les xarxes socials siguin més rigoroses.
Ets jueu? Mai ningú no m’ho havia preguntat. De fet mai ningú m’havia preguntat quina era la meva religió. Bé, això no és exacte: el meu consogre, que és taiwanès, m’ho va preguntar. Ho vaig trobar lògic: el seu interès es veia merament com una curiositat cultural. Quan li vaig contestar que era cristià, però poc, vam riure tots dos. Però l’ “ets jueu” del Facebook no em sembla el mateix, m’apareix com una acusació i em fa venir calfreds. Per això em poso la qüestió de si continuar o no a la xarxa. Ho medito intensament i seriosa, perquè hi ha altres alarmes que ja se m’havien encès i aquesta potser omple el got.

Sóc sionista? No. Sóc jueu? T’hauràs de quedar amb el dubte, “amic”.