El que m’indigna santament és
que la senyora Pau digui, amb aparent frivolitat i com a remei universal, que “és
bo saber parar i reposar”. No és una qüestió de saber o no saber, sinó de
poder. Una tenista de primer nivell diu que no pot més i que plega, i al
periodisme femení li falta temps per emprendre la glorificació de l’esportista,
a qui lloen davant dels seus companys masculins. Aquests, empesos per la denigrada
testosterona, són incapaços d’un gest que implica una debilitat mal vista,
evidentment, pel patriarcat. La tenista “pot” plegar perquè el seu nivell d’ingressos
ha estat descomunal, pot fer altres feines no tan estressants i pot tornar
sense massa entrebancs. Ara bé, quan qui “peta” és un pare de família amb tres
fills i la dona que no treballa, aquest pobre, si “para i reposa” deixarà a la
inòpia els seus, serà durament recriminat, i ja pot cridar ous a vendre si vol
tornar a la feina després d’ “agafar-se
temps”.
Els meus pares van estar més d’una
vegada “a punt de petar”, segur. Però mai se’ls va ocórrer d’agafar-se un any sabàtic, perquè senzillament no podien. La meva mare va tenir sis fills, que
mantenia el meu pare amb jornades de dotze hores. Ells, com tots els
altres, tenien una capacitat de sacrifici i de renúncia que avui la gent com la
senyora Pau i els del seu “voltant” són incapaços d’imaginar, són gent “dèbil i
vulnerable” que s’allunya dels compromisos com el gat de l’aigua tèbia.
