Aquests dies estic en la feina de catalogar la biblioteca de casa, que ahir va arribar als 2.200 llibres enregistrats (i encara me’n queda un bon pilot). És una feina que m’agrada i que faig amb molt de plaer. Un altre dia en parlaré del goig de remenar els llibres, però avui toca un altre tema.
Durant aquest procés de
documentar la matèria escrita visites tots els temes que t’han interessat
al llarg de més de 40 anys de lectures. A casa hi tinc llibres d’economia i
finances, perquè és exercint d’economista com m’he guanyat la vida. La meva
dona se l’ha guanyada fent de mestra molts anys (45) i tenim, per tant,
moltes publicacions de pedagogia. També hi ha una gran quantitat de contes
infantils i de literatura juvenil. Mentre catalogava aquesta matèria, sense
reflexionar-hi massa, pensava que més del 95% d’aquesta classe de publicacions
estaven escrites i il·lustrades per dones. I també he constatat que no és pas un
fenomen dels darrers anys, un impuls del feminisme dominant, sinó que ve de
lluny. Les edicions que tenim a casa arrenquen de l’any 1969. O sigui que ja fa
anys que la base de l’ensenyament és eminentment femenina.
Avui, a la pàgina 15 del diari
ARA, Laia Vicens escriu un article titulat així mateix “Per què el fracàs
escolar s’acarnissa amb els nois?”. Mira tu, un article dedicat a un problema
masculí, m’he dit. Un estudi d’EsadeEcPol ha arribat a la conclusió de que
l’abandonament dels nois es deu a tres factors: [sic] “la poca satisfacció amb l’escola,
la menor dedicació als deures i els pocs referents mestres masculins”. Això quadra doncs amb lo dels llibres i la prèdica que vinc fent sobre
l’excés de dones als col·legis i instituts. Que es veu que és efectivament així
perquè al final de l’article la periodista dona la dada següent: [sic] “Es calcula
que a Espanya gairebé el 100% de mestres d’infantil, el 80% de primària i el
72% d’ESO són dones.”