divendres, 26 de novembre de 2021

Sobre lleis i la seva aplicació a Torelló

Fa ja mesos que al carrer de sant Bartomeu de Torelló es va instal·lar un semàfor per “pacificar” aquesta via, que és molt transitada. Quan entres al carrer, que és estret i sense voreres, un radar t’indica la velocitat a la que circules, que està limitada a 20 km/h. Si no ajustes la velocitat, un semàfor es posa en vermell i t’obliga a aturar-te. Si no t’atures, una càmera enregistra la infracció i l’ajuntament et multa amb 200 € i la retirada de 4 punts del carnet. Recentment s’ha encetat la polèmica pel funcionament del sistema, perquè no està clar que multi a qui s’ho mereix. L’ajuntament va respondre a les queixes, i és per això que tinc alguna observació a fer com a usuari freqüent d’aquesta via i com a veí del carrer.

Quan entres al carrer i vas a la velocitat que et marquen, el semàfor està en ambre intermitent. Si algú, darrera teu, excedeix el límit el semàfor es torna vermell i et castiga a tu juntament amb l’infractor. A mi m’ha passat més d’una vegada. També pot passar que no siguis a temps de frenar, que et retratin i que paguis la multa per un altre.

El límit de 20 km/h no sé a què obeeix. La majoria d’àrees “pacificades” estan limitades a 30 km/h i el carrer no sembla especialment sensible a aquesta diferència. No cal dir que es fa difícil de mantenir aquesta velocitat tan baixa.

La sanció que suposa saltar-se el senyal, i que l’Ajuntament justifica amb un “així és la llei”, és exagerada. És cert que saltar-se un semàfor és una falta greu pel perill que representa, per un mateix i pels altres, en les cruïlles. Però no és així en el cas que ens ocupa. El carrer és de direcció única i no hi ha cap encreuament que posi en perill altres conductors. Malgrat l’estretor de la via  i la manca de voreres, el pas és mes que suficient per no posar en perill els vianants. La sanció de 200 € i 4 punts és excessiva. Afegir només que per aquest carrer hi circulen molts repartidors que depenen del carnet de conduir per poder treballar i alimentar les seves famílies.

L’Ajuntament, l’administració més propera al ciutadà, hauria de ser molt conscient de qui són els administrats i els seus recursos. Però no sembla que sigui així en aquest cas. No sé si els senyors Regidors saben el que cobren els seus veïns, però haurien de pensar que n’hi ha un percentatge elevat que no arriben a mileuristes, que tenen família i que han de fer l’arbre forc per arribar a final de mes. Per tota aquesta gent, una multa d’aquest import pot significar més del 20% del sou d’un mes. Pe pagar-la, un membre de la família no podria menjar durant 30 dies, o no pagar el lloguer del pis. Tot pel que pot haver estat una simple distracció que no ha fet perillar la integritat ni de bens ni de persones. Com sol passar, sempre és el pobre el qui en surt perjudicat més que el ric, molt més, i això no sembla el més conseqüent per a un govern “progressista i d’esquerres”, com pretén ERC. Escudar-se en la llei no és excusa per no buscar una solució que sigui més justa, menys agressiva i que no es limiti a dir que “el sistema funciona”.

Ens diuen que només l’1% dels conductors que hi circulen són sancionats, però com succeeix sempre les xifres no ens indiquen quin nivell de renda ni quin comportament cívic té aquest percentatge. Només cal pensar que, ben probablement són treballadors que van i venen de la feina o que estan treballant. Vaja, que no estan de vacances.

El comunicat de l’Ajuntament diu ben clar que no et multen “per excés de velocitat”, “que seria més perjudicial” (??), sinó per saltar-te un semàfor. Això es contradiu amb la finalitat de la mesura, que és precisament que no es superi el límit dels 20 km/h que es considera segur, i no pas detenir els cotxes.

200 € són molts diners, i la voracitat recaptatòria treu sospitosament el cap. Segons les dades del propi Ajuntament, cada dia es sancionen 25 vehicles, o sigui que es fa un calaix de 5.000 €/dia. Amb aquesta mitjana, al cap de l’any, fan una xifra de 1.825.000 €. No es pot dir que sigui la xocolata del lloro.

I per acabar: si per saltar-te un semàfor que no representa cap perill específic per aquest fet objectiu, t’han de posar una sanció d’aquesta envergadura “perquè ho diu la llei”, aleshores la llei és injusta o està mal reglamentada i no és excusa per un governant no mirar de suavitzar-la, interpretar-la o, si cal, promoure accions per a canviar-la en bé dels administrats (i sancionats).