Després d’uns dies d’obligada abstinència, torno al blog per referir-me a l’anunci que apareix a la televisió durant aquests darrers dies de la nova entitat Bankia. Aquest banc està format per la fusió de set caixes: Caja Madrid, Bancaja, La Caja, Caja de Ávila, Caixa Laietana, Caja Segovia y Caja Rioja. De passada, felicitats a la Laietana, que se n’ha anat a fer les amèriques. Bé, el que dèiem. L’anunci ens presenta professionals exercint el seu ofici habitual (un barber, una pediatre...) que de cop i volta, il·luminats per la llum de don Rodrigo Rato (president de l’entitat) prenen una decisió important: esdevenir accionistes de Bankia i, en conseqüència, convertir-se en banquers.
La qüestió és perversa: els bancs ens han ficat al merdissar de la crisi, ens cobren fins l’hora, ens carreguen amb comissions usuràries, els hem hagut de salvar amb els diners de tots, ens neguen el crèdit, això sí amb vaselina, i ara tenen la barra de demanar-nos els pocs calers que ens han quedat. Collons, collons! Té gràcia la cosa, perquè es veu que d’aquesta manera ens podem convertir tots en banquers. En banquers, al cap i a la fi, de nosaltres mateixos. En definitiva: ara, quan ens neguin el crèdit ens podran dir que ho fem nosaltres, que per això som banquers i hem de salvaguardar la solidesa de l’entitat. De nou l'engany vestit de beneficis espuris.
Repeteixo, pervers. Algú hi deu haver que vetlli per l’ètica de la publicitat. Si és així, tenen feina.