dilluns, 9 de maig del 2016

Periodisme de baixa estofa

Avui, per primera vegada en molts anys, he canviat l’emissora del dial de la meva ràdio. Escoltava el Xavi Rosiñol ("enviat especial" de CatRadio, programa “la tribu”) llegir la seva crònica: déu meu quanta llagrimeta fàcil! Com si no ens ho hagués explicat mai ningú el que passa a Idomeni, com si no ho haguéssim vist enlloc, ens escup un munt de tòpics infectes sobre el que està veient en directe. Entremig, insulta Europa i els europeus sense miraments mentre lloa la feina dels voluntaris: és la postura políticament correcta. Perquè jo –vull recordar que jo també sóc europeu– sóc un malvat que no té pietat de res ni de ningú, sóc un miserable que es tapa els ulls davant la desgràcia dels refugiats.
És la mar de fàcil: s’agafa un refugiat (als camps n’hi ha a milers), per anar bé una dona (els homes no són carn pel periodisme de misèria, són invisibles), i molt millor si té fills (els nens venen millor), amb un nom ben exòtic (com ara Ushdan) i sense vergonya se li fa explicar la seva odissea davant d’un micròfon. S’edita i es fan els copy-past que facin falta i a fer plorar oients. Es fa una mena de portada ben sentimentaloide, fins i tot un pèl cruel, i si es tenen prou grossos es redacta en primera persona: “mai no oblidaré”, “estic en un camp enfangat”, “veig brutícia per tot arreu”, “felicito els voluntaris”, “conec una noia que ha muntat un hammam”, “passo per una experiència brutal”, “m’han convidat a dinar” etc. I ja està, ja sóc periodista de guerra.
Què ens aporta el Xavi Rosiñol? Res. El seu viatge, que hem pagat entre tots, no ha servit per a res, el que ens explica ja ho sabem, no ens ofereix cap punt de vista nou ni cap novetat en la situació. Només tornarà amb el seu testimoni, que no té cap valor. Però, i aquí hi ha la pregunta important, què farà d’útil el senyor Rosiñol pels refugiats? Res que sigui útil no farà, no res! Tornarà a casa i, després d’uns dies més o menys sensibles, continuarà la seva vida i passa que t’he vist. Això sí, quan es reuneixi amb els amics, coneguts i saludats, els explicarà la seva experiència com si ningú més que ell l’hagués vist i contat. Fins i tot els retraurà –això sí, amb tacte– la seva inoperància.
N’estic fins el capdamunt d’aquesta gent que es creuen amb la superioritat moral de donar lliçons, de refregar-nos situacions extremes pels nassos només per haver fet un còmode viatge fins la riba del problema. Perquè endinsar-se en les aigües negres de la misèria... uf!
Em sap greu la meva vehemència, però n’estic fart.

Nota: No, la noia de la fotografia no és una refugiada.